Zaprezentowany na TRAKO wagon wyprodukowany przez FPS Cegielski dla PKP Intercity zebrał bardzo krytyczne opinie. Przewoźnik przyznał, że nie spełnił on jego oczekiwań. Teraz dowiedzieliśmy się, że producent przygotuje pełnowymiarowe makiety nowych przedziałów.
Najbardziej oczekiwaną premierą na tegorocznych targach TRAKO był pierwszy z 300 nowych wagonów, jakie FPS H. Cegielski wyprodukowała dla PKP Intercity. To kontrakt, którego wartość
może osiągnąć ponad 6,3 mld zł brutto w przypadku wykorzystania opcji rozszerzającej go o kolejne 150 jednostek. Łącznie wagony mają powstać 7 różnych wersjach. Jeszcze w 2022 r. PKP Intercity podkreślały, że prace nad nimi mają opierać się o
nowe standardy i wytyczne projektowania taboru.
Prezentacja na TRAKO
Zaprezentowany na TRAKO wagon spotkał się jednak
z dość powszechną krytyką. Zwracano uwagę m. in. na niewygodne fotele, brak szyb od strony kolejarza, fatalnie zaprojektowany kosz na śmieci, który niemal uniemożliwia wygodne siedzenie na miejscach przy oknie, brak stolików itp. Przytłaczająca większość oglądających wagon nie dopatrzyła się w nim nowych standardów. Nawet samo PKP Intercity potwierdziło, że wagon
nie spełnia oczekiwań przewoźnika.
W końcu
FPS i PKP Intercity wydały wspólne oświadczenie, w którym zapowiedziały zmiany w projekcie. Jest na to jeszcze trochę czasu, bowiem, zgodnie z umową, pierwsze wagony z pasażerami wyjadą na tory do końca 2026 roku. Do tego czasu producent i zamawiający będą intensywnie pracować nad wszystkimi detalami, które wpływają na komfort podróży. Wagony będą przystosowane do jazdy z prędkością 200 km/h zarówno w kraju, jak i za granicą.
Będą pełnowymiarowe makiety
W piątek (10 października) PKP Intercity przyznały, iż ustaliły z FPS Cegielski, że zostaną wykonane makiety przedziałów pierwszej i drugiej klasy. Przewoźnik zaznaczał przy tym, że wagon Cegielskiego, który był prezentowany na targach, nie został odebrany, a intencją było zebranie opinii.
– Oczekujemy terminów kontraktowych. Jeżeli będziemy potrzebni we wsparciu Cegielskiego w jakichś pracach, to będziemy to robić. Zespoły projektowe pracują razem. Myślę, że trzeba spokojnie i cierpliwie poczekać na prezentację tych makiet i wtedy będzie można zobaczyć efekt tych prac – mówi Adam Wawrzyniak, członek zarządu PKP Intercity.
PKP Intercity potwierdza przy tym, że kontrole jakości, odbiory fabryczne i końcowe będą realizowane w ostatnich etapach umowy. Jak dotąd przez przewoźnika odbierane były konstrukcje spawane, wózki czy zestawy kołowe, natomiast zabudowa wnętrza – nie.
Na tych samych targach na prezentację
makiety przedziału sypialnego zdecydowała się Skoda. Ta propozycja zebrała pozytywne recenzje.